dijous, 21 d’agost del 2008

Skala (2.866 m)

Localització

Després de visitar Tessalònica, la segona ciutat més gran del país, ens dirigim cap al nostre pròxim destí; el Mont Olimp.

El Mont Olimp marca el límit entre la plana de Macedònia, al nord, i la Tessàlia al sud. El pic més alt del massís és el Myticas amb 2.919 m. Segons la mitologia grega era la casa dels déus olímpics, els principals deus del panteó grec, presidit per Zeus.

Punt de sortida

Per arribar al nostre punt de sortida agafem un autobús de Tessalònica fins a Litochoro. Un poble més al sud de la capital de la Macedònica Central i situat als peus del massís. És parada gairebé obligatòria si es vol fer qualsevol ruta. Passem la nit al poble i l'endemà de bon matí posem rumb cap el nostre destí.

Mapa del recorregut

Resum

Litochoro -Refugi Spilios Agapitos

Dia 21/08/08

Ens llevem ben aviat i prenem el camí que surt de l'àrea de Myoli (400 m), una de les entrades al Parc Nacional (Olympus National Park). Un sender d'uns 11 km aproximadament. Aquest camí segueix el curs del riu Enipeas i després de moltes pujades, baixades i escales finalitza a Prionia (1.100 m).

Vistes del Mont Olimp des del camí que segueix el riu Enipeas.
El camí segueix el Sender Europeu de Gran Recorregut, que comença a l'extrem sud d'Espanya i passa per França, Suïssa, Alemanya, Àustria, Hongria, Romania, Bulgària, Grècia, Creta i Xipre. Els trams de Romania i Bulgària no estan acabats del tot.

Sender Europeu de Gran Recorregut E4.
El camí travessa diverses vegades el riu Enipeas a través de ponts de fusta.

Riu Enipeas.

Continem caminant i de sobte trobem un petita capella sota d'una cova, Agio Spileo on Sant Dionís va viure com un asceta.

Agio Spileo.
Poc després trobem aquest salt d'aigua.

Salt d'aigua a les gorges del riu Enipeas.
I ja per fi, després d'unes 5 hores, arribem a la taverna de Prionia. La motxilla de 18 kg, comença a pesar...Un camí molt bonic però dur.

Taverna a Prionia.
Prionia és el punt més alt que es pot arribar en cotxe (està a uns 18 km de Litochoro). Aquí hi ha el naixement del riu Epineas.

Continuem el nostre camí cap al refugi de Spilios Agapitos (2.100 m). Aquest camí és molt més transitat que l'anterior, on no hem trobat a ningú. Molta gent arriba fins aquí amb cotxe i després puja al refugi.

Vistes del Mont Olimp pujant cap al refugi.
El camí fa pujada, cal superar un desnivell de 1.000 m en 4,5 km fins al refugi.

Pujant cap al refugi.
Finalment i després d'unes 3 hores aconseguim arribar. Estem morts! Plantem la tenda i ens demanen un bon sopar,....ens el mereixem!

Refugi Spilios Agapitos.

Refugi Spilios Agapitos - Skala - Refugi Spilios Agapitos

Dia 22/08/08

Ens llevem, recollim i comencem la nostra ruta direcció al Skala (2.866 m). El sender té un pendent força pronunciat.

Vistes del Mont Olimp des del refugi.

Després d'uns 20 minuts el camí segueix per la serralada de Hondro Mesorachi fins arribar al camí que surt a la dreta que es dirigeix cap a l'àrea de Zonaria. A pocs metres, a l'esquerra trobem el camí que es dirigeix cap a la zona de Agios Antonios i Stravraities.

Camí de pujada cap a Skala.
Nosaltres seguim pel camí principal, a través d'un paisatge totalment alpí i nu, on per sort veiem un grup d'isards.

Camí de pujada al Skala.
Després d'una hora arribem al Skala, des d'on tenim unes maravelloses vistes del Myticas.Des d'aquí es pot continuar seguint unes marques vermelles a les roques al llarg de la ruta anomanda Kakoskala (mals pasos), fins arribar al Myticas. Aquest tram és bastant difícil.

Vistes del Myticas des del Skala.

De baixada agafem el camí que va cap a l'àrea de Zonaria, direcció cap al pla de les Muses i el refugi Christos Kakkalos.

Cap el pla de les Muses.
El camí és molt empinat i amb zones amb molt de pati, especialment a la zona propera al refugi. És un camí difícil i amb les nostres motxilles a l'esquena se'ns fa pesat.

Refugi Christos Kakkalos.
Desfem el camí i tornem al refugi Spilios Agapitos, on tornem a plantar la nostra tenda i passem la nit.

L'endemà tornem cap a Litochoro, aquest cop, agafem un taxi a Prionia.